Digitális kompetencia fejlesztése a matematikaórán
A 2012-ben kiadott Nemzeti Alaptanterv által megjelölt kulcskompetenciák egyike a digitális kompetencia. Felmerül tehát a kérdés, hogy miként ennek a fejlesztését beintegrálni a tanított tárgyunkba, az én esetemben a matematika órákba.
Folyamatos, prózai szövegeket manapság már bármelyik tanuló minden további nélkül be tud gépelni pl. MS Word alkalmazásba. Ebből fakadóan - például egy magyarórán - már nyugodtan kérhetjük a beadandó esszé feladatot gépelt formában. Azonban a matematika feladatok és azok megoldásainak begépelése már lehet, hogy eggyel több segítséget igényel. Miután pedig ezt sikerül elsajátítaniuk a gyerekeknek, már matematika tárgyból is kérhetjük online formában a házi feladatokat, szorgalmi feladatokat.
Másodsorban talán a matematika az a tárgy, ahol a legnagyobb szerepe van a szemléltető eszközöknek. A diditális technológia elterjedése előtt általában egy matematikatanárnak a szertárában megtalálhatóak voltak a platóni testek, és nagyjából ennyi. A technológia nagy ívű fejlődésének köszönhetően azonban manapság már számos olyan alkalmazás létezik, amelyekkel gyakorlatilag bármilyen síkbeli vagy térbeli idomot szemléltetni tudunk. Ennek köszönhetően a nagyjábóli, vázlatos geometria rajzok helyett pontos, méretarányos ábrákat tudnak készíteni mind a diákok, mind a pedagógusok, ezzel is segítve a feladatmegoldást.
A digitális kompetencia azonban csak egy a számos fejlesztendő kompetencia közül. Az alábbi az angol nyelven 4C's-nek nevezett, 21. századi készségekről nézhetünk meg egy rövid animációs videót. Igen sok videót találhatunk a youtube platformon, azonban ez a videó nemcsak felsorolja, hogy milyen készségek fejlesztése a feladatunk pedagógusként, hanem ezeket példákkal színesítve, részletesen ki is fejti.