Közösségi média az oktatásban
Az egyre fejlődő technológiának köszönhetően a közösségi média szerepe egyre nagyobb teret kap. Ezeknek a legaktívabb használója pedig éppen az a fiatalság, akiket mi is tanítunk, tanítani fogunk. Ennek elterjedése mellett és ellen is lehet érveket felsorakoztatni, azonban a lényeg szempontjából ez semmin sem változtat: a közsségi oldalak részei az életünknek, így a "megszoksz vagy megszöksz" elv alapján talán bölcsebb, ha mi pedagógusok is alkalmazkodunk a helyzethez, és megpróbáljuk kihasználni ennek előnyei. Kétségtelenül az egyik legelterjedtebb ilyen közösségi oldal a Facebook. Vajon miként lehet hasznosítani (egyáltalán lehet-e) egy matematikaórán? Erre keresem most a választ.
Jómagam, minden eddigi tanított osztályomnál fontosnak éreztem, hogy legyen egy virtuális csoportunk, azonban, hogy pontosan mi legyen az, azt szavazásra bocsátottam. Ennek eredményeként születtek meg a Facebook csoportjaink. Általánosságban véve ez kiváló felület arra, hogy pl. a házi feladatok, szorgalmi és egyéb feladatokat kiíírjuk a csoport beszélgetésébe, így már nem lehet arra hivatkozni, hogy "elfelejtettem mi volt a házi...". Emmellett mindenhéten felkerül egy összestített excel táblázat, amiben a tanulók nyomon követhetik, hogy az adott héten kinek mennyit sikerült fejlődnie a plusszok, piros pontok, kis ötösök stb. tekintetében. De ezek általános dolgok, ezeket nemcsak matematika óra keretein belül lehet alkalmazni, hanem bármilyen tantárgynál.
De mi a helyzet a konkrétumokkal? Annyi mindent megosztunk a facebook-on, miért ne lehetne, hogy egy adott témához kapcsolódó írásokat, segédanyagokat, videókat osszunk meg az adott csoportban? Természetesen ez lehetséges, és jómagam használtam is. A tavalyi évben a közönséges törtek megértésével kapcsolatosan találtam egy igencsak hasznosnak vélt cikket, amit megosztottam az osztályommal, és plusz jegyért cserébe, ki is tudtam adni szorgalmi feladatnak az írás feldolgozását. Csak annyit mondhatok: működött.
Emellett a Facebookhoz tartozó Messenger szolgáltatás is igen hasznosnak tud bizonyulni. Sajnos az iskola épületén belül nincs sok idő arra, hogy az esetlegesen lemaradókkal külön-külön foglalkozhassunk, azonban a szüban forgó alkalmazás lehetőséget biztosít arra, hogy külön feladatokat küldjünk az adott diáknak, sőt, most már a videó funkciónak köszönhetően akár "távkorrepetálás"-sal is tudjuk segíteni a tanulónkat. (Próbáltam ezt is, bár nyilván semmi sem helyettesítheti az élő segítséget, de ez a forma is igen hasznosnak bizonyult)
A minap azonban egy eszembe ötlött egy olyan feladat, amit még nem próbáltam ki, de lehetséges, hogy működni az osztályokban. A tapasztalatom az, hogy nagyon nehezen tudják megjegyezni az egyes geometriai alakzatokat. Azonban az utcán sétálva észrevettem, hogy rengetek épületen, szobron, illetve egyéb apró helyeken felfedezhetjük azokat az idomokat, amelyekről az iskolai matematikaórán beszélünk. Ennek következtében el tudok képzelni egy olyan feladatot, miszerint csináljanak a gyerekek minél több szelfit geometriai alakzatokkal, é osszák meg a közösségi oldalunkon. Amellett, hogy ezzel a feladattal is rögzítjük a gyerekekben a szóban forgó alakzatokat, egész jó közösségformáló ereje tudna lenni. Lehetséges, hogy még továbbgondolást igényel a feladat, mindenesetre valamilyen formában szívesen kipróbáltatnám a diákjaimmal.