21. századi iskola
A 21. századi iskola számomra két aspektusban értelmeződik. Az egyik a fejlesztendő készségekben mutatkozik meg, a másik pedig a tanulási-tanítási környezetben, azon belül is modern technológia iskolába való beintegrálásában. Az előbbiről már itt szó esett, az utóbbiról pedig a következő sorokban szeretném kifejteni elképzeléseimet.
Ahogy azt tudjuk rengeteg digitális segédanyag, segédalkalmazás igyekszik motivációra, akitivtásra bírni a diákok, érdekesebbé tenni az amúgy száraznak tűnő tananyagokat. A probléma azonban nem is ezek hiányában van, hanem az olyan eszközökben, amelyeken ezeket a programokat, segédanyagokat használni tudnánk. Ebből fakadón az általam elképzelt 21. századi iskolában minden tanteremben rendelkezésre áll egy-ey okostábla, ez hamarosan elengedhetetlen lesz, ha nem akarunk lemaradni a fejlődéssel.
Nem olyan rég olvastam arról, hogy 2013-ban a világon először Hollandiában hirdettek meg olyan iskolát, ahol a diákok egyetlen taneszköze egy iPad lesz. Ennek pozitív, illetve negatív hatásiba nem szeretnék most mélyen belemenni, azonban ez az esemény mindenféleképpen szimbóluma tud lenne az elképzelt 21 századi iskolának.
Természetesen ezeknek az eszközöknek a beszerzése igen komoly anyagi feltételek mellett tudnak bekerülni a tanórákra, azonban tudnunk kell azt is, hogy már most is vannak olyan eszközeink, amelyeknek a fentiekkel ellentétben semmilyen anyagi vonzata nem lenne. Sajnos jelenleg a legtöbb iskolában tilos a mobiltelefonok használata. Azonban igencsak 21. századi iskolaszemléletre vallana, ha az intézmények belátnák: rengeteg előnyt tudnának kovácsolni ezek tanórai használatából.
A technikai eszközök mellett egy 21. századi iskolában fontosnak tartom, hogy az egész atmoszféra barátságos hangulatot közvetítsen, ahova a gyerekek szívesen járnak. Olyan apróságoknak tűnő tényezőket értek ezek alatt, mint a az iskola falak színe, vagy a modern bútorok beszerzése. Tudjuk azt, hogy különböző multicégek igen nagy hangsúlyt fektetnek a korszerű munkakörnyezet kialakítására. Lehetséges, hogy az iskoláknak is megérné ez a befektetés?